Blandras avel ??


Kommentarer
Postat av: Zara

Absolut blandandet för blandandet skull är värdelöst och när det går i generationer så blir det oftast inte bra.



MEN i vissa situationer är blandras avel bra, tex för jägare att få den ultimata jakthunden, man parar en enormt duktig spår hund med sin kompis hund som har en enormt duktig hund på ställ tex för att få en kanon hund.. Eller inom dragsporten, snabba uthålliga hundar är A och O...



Men oftast där så blandar man bara i första ledet och sen är det stopp för att blandar du i för många led så går det oftast åt pipsvängen..



Så jag håller med dig när det bara handlar om att "Min hane eller tik är ju så söt och snäll"..



2010-04-09 @ 08:13:35
URL: http://zwinkler.blogg.se/
Postat av: Tanna

Nja, i vissa fall kan det ju vara bra för att få fram en bra individ. Men den ska sen inte avlas vidare på. För som du säger, första ledet av blandras kan vara friskare, men sen går det utför bara. Enklast vore bara att förbjuda all blandras avel. för den finns ändå absolut inga garantier på att tex med jakthundarna, att man får fram just dom egenskaperna som man vill ha.

2010-04-09 @ 08:29:10
URL: http://tannaodevil.blogg.se/
Postat av: Zara

Fast det finns ju inga garantier även om bägge föräldrarna har stam heller, förutsättningarna finns men inga garantier. Hos just jakt och tex drag hundar är det mest individer och något steg bakåt. Men som sagt det görs oftast bara i första led..



Men vi säger som Magda, jag skulle aldrig "förstöra" uppfödarens jobb med att blanda i någon annan ras eller ens en annan labbe utan stam.

Jag skulle iofs inte para henne heller OM jag inte skulle stöta på en enormt bra hane med bra arbeslust och mycket go i. Magda är jätte duktig aapportör, hon apporterar allt jag skickar henne på men hennes arbetslust/uthållighet är inte tillräcklig..



Men på jakt prov så måste hunden vara "ren" för att få bli champion (Så som i många andra tävlingar..)



Det absolut största felet med balandras avel är just att uppfödaren ofta är oseriös. Man varken röntgar eller Mh testar avelsdjuren. Det är den största boven. Dom ser mest att deras hund är ju så snäll (otestad) visst mamman var agressiv men inte min snälla söta vovve eller så ser dom bara pengar..



2010-04-09 @ 10:12:41
URL: http://zwinkler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0